-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nios sommerslepp:
To nye biler i ett smekk – SUV og stasjonsvogn
Nio legger stor vekt på å bygge communities – små Nio-samfunn. Derfor var også fanklubben invitert til Nio House i Oslo i forrige uke da det ble presentert to nye modeller. Og siden samfunnet eksisterer andre steder også, ble hele forestillingen streamet til tilsvarende anlegg i Bergen, Trondheim og Stavanger – og til det helt nyåpnede Nio House i Kristiansand.
Bilene er Nios første stasjonsvogn – og deres tredje SUV.
Stasjonsvognen kjenner vi deler av fra tidligere. ET5 Touring heter den – med andre ord er den en ET5 med helt ny hekk.
Stasjonsvogn er kanskje riktig betegnelse, men ikke i gammel, kassete Herregårdsvogn-forstand.
Med et tak med en så nydelig krumming bakover at den godt kunne kalles coupé, er vel kanskje betegnelsen Shooting Break nærmere. Eller Sports Wagon – eller hva man kan finne på.
Forseggjort
Ikke misforstå – det er bagasjekapasitet der bak, dessuten ser lasterommet ut til å være mer forseggjort enn det som er vanlig – det er tydelig at interiørarkitektene ikke har stanset opp ved baksetet, men fortsatte å jobbe helt til den store bakdøren.
Innvendige lys der bak – som kan vippes ut og tas med som lommelykt når man skal slå opp teltet på svarte natta, er et typisk eksempel på «vi-tenker-på-deg»-detaljer.
Det har vært forholdsvis labert stasjonsvognsalg i Norge de siste årene.
Ikke så underlig – når 80 prosent kjøper elbil og elbilprodusentene ikke bygger slike karosserityper, sier det seg selv at det blir tørke på registreringsstatistikken.
Men så kom MG med sin i fjor. Og vi kan trygt regne med at det kommer flere nå som kineserne har gjenoppfunnet slike karosserier og europeerne er i gang igjen. Sjekk Opel Astra, for eksempel, ny i forrige uke.
Mange lastemuligheter
Stort panoramatak, berøringsfri åpning bak, skikkelig splitt i baksetet – også kinesere tar nå og da med seg ski til fjells eller surfebrett til sjøen – det er spennende tilbud i setene, varmepumpe i drivlinjen, en rekke støtte/sikkerhetsfunksjoner og den kan ta 75 kg på taket og dra 1400 kg.
Volumet bak er mellom 450 og 1300 liter, avhengig av baksetenes posisjon.
150 kW på forhjulene og 210 bak, og batteri på 75 eller 100 kWt. Hvis du skal leie batteriet, starter det hele på 439.000 kroner, kjøper du bil&batteri er prisen fra 533.000 (med det minste) til 620.500 kroner.
Målene er forresten 479 x 218 x 150 cm, på 289 cm akselavstand.
(saken fortsetter)
Kompakt SUV
Den nye SUV-en heter EL6 og er litt mer folkelig i størrelsen enn de vi kjenne derfra fra før.
La oss ta målene med en gang: 485 x 221 x 170 cm og 292. Ta en kjapp titt to linjer opp, og du ser at den er større enn ET5 Touring, men ikke dramatisk mye større. Og litt mindre enn EL7 og ikke fullt så litt mindre enn ES8.
I forhold til lillebror Touring er den dyrere også, men ikke dramatisk mye dyrere heller. 489.000 kroner pluss noe per måned, hvis du lar Nio fortsatt eie batteriet. Kjøper du med 75 kWt blir prisen 595.000 kroner, og med 100 kWt: kr 682.000.
For øvrig samme motoroppskrift som på lillebror. Og like mye, 75 kg, på taket og 1200 kg henger&last. Bagasjeplassen er 580 eller 1430 liter.
Stor nok?
Hvis det er enklest for deg å forholde deg til Tesla Model Y, er denne 10 cm lenger – vi kan med andre ord trygt kalle den ganske stor.
Det kjentes stort ut inni også – men jeg tror ikke jeg satt der mer enn tre minutter.
Samme opplegg for støttesystemer som ET5, smart matrix-lys og lidar og sensorer på alle bauger og kanter og diverse seteprogram som går utenpå topp-spesifikasjonene til Mercedes (tror jeg – jeg har ikke sjekket, men Nio-tilbudene er overveldende).
Smarte detaljer
Dessuten er det noen elegante små finter her også: for eksempel vindusviskere som er parkert i et område av frontruten som er oppvarmet når det er kaldt ute.
Burde gjøre det enda tryggere på vei hjem i påsken.
Nio tilhører også dem som sliter. Men det er i hvert fall ikke fordi de ikke prøver. På papiret ser spesifikasjonene veldig bra ut, designen er bedre enn mange andre sine, både inne og ute – og hvis servicemarkedet er like bra som gjestfriheten i Nio Housene, burde den boxen også kunne tickes av som mer enn bestått.
Dessuten har bilen, i motsetning til mange, et navn som både kan uttales, staves og som er lett å huske. Også er modellbetegnelsene deres logiske – igjen i motsetning til mange andre sine.
What’s not to like? som man sier.
Begge bilene skal leveres fra fjerde kvartal.